Åskollen FK

«Det er menneskene som skaper klubben»

Manchester «here we come»

Av Andreas Lundstad                    4.april: FlyskrekkFlyet letter 1045 fra Gardermoen og 33 fotballspillere er nervøse foran møte med Manchester United! Bare Coach N og H beholder roen som en vaskekte Liverpool supportere! Andreas, Erik, Bent og flere andre er derimot i ekstase. Turen over gikk greit. Vi landet trygt i vårt lille fly 1200 britisk tid og tok taxi direkte til Comfort Inn, der laget skal bo. Dagen ble benyttet i sentrum av Manchester. Vi besøkte to puber og spiste velsmakende pasta på Bella Pasta. Som for øvrig er stamstedet til Pasta Joe. Vi reiste tidlig tilbake for å nyte en spennende fotballkamp på TVen. Alle sloknet tidlig med tanke på et stramt kommende program torsdag. 6 mann ankom Comfort Inn senere på kvelden og flyturen over var litt i meste laget for enkelte her. Håkonsen likte ikke  reisen i det lille BA flyet. Dette fikset han ved å ”trylle” i seg et par sterke, og kompis Hansen fulgte sterkt etter. ‘Førstereis will be førstereis’. Etter at alle var fremme ble det holdt et spillermøte der det ble gjennomgått opplegget for turen og morgendagens trening. Spillerene løste i løpet av kvelden oppgaver som hadde med morgendagens trening å gjøre. Her må det også legges til at veteranrommet gjorde en dårlig jobb. De tålte ikke presset om hvem som kan mest om spillesystemet.

5.april Endelig gress

Vi er fulltallig til frokost i dag, og alle gleder seg veldig til å trene! Treningsanlegget som møtte oss i dag var skuffende. Været var heller ikke bra! Det regnet og det var veldig kjølig! Bildene beskriver litt av dette.Treningen ble også utsatt pga at vi ankom feil treningsanlegg! omsider på riktig anlegget ble trening vanskelig å gjøre optimal under disse forholdene. Vi lå derfor bak tidsskjema og det ble nødvendig med et møte på hotellet. Alle var enige om at dagens 2. økt ville bli totalt unødvendig. Derfor blir det to timer fri før middag og Liverpool-Barcelona på tv i kveld. Andre som feks Super Lie og Klippen Stabæk tok seg en tur i badekaret sammen, det viste seg å være helt uskyldig, da de hadde kjøpt seg badeleker I morgen skal vi til The Cliff! denne økten ser alle frem til! Vi har en haug av klær og dårlige tørkemuligheter så det er best vi finner ut av fasilitetene til hotellet før vi setter opp tempoet igjen! Foreløpig har vi ikke møtt noen Manu-folk eller anlegg. Mange er hissige på at det skal skje snart for hittil har vi kun opplevd en kjedelig og fattig side av byen Manchester. Opplevelsen av dette stedet er lærerikt, men et sted få nordmenn skulle ønske de bodde! I kveld tok alle det med ro! Noen dro på Pub, noen i hotell baren og andre ble sittende på rommene. Det var en kjedelig kamp med Liverpool på TV og alle ble raskt trøtte, med tanke på at det blir kamp i morgen! Noen valgte å bli hjemme for å løse oppgaver og Grillos Sportsquis. Juksing på høyt plan. Ellers har noen av spillerene vært med Teddy Sheringham på hundeløp. Alle tapte med et unntak, nemlig Klippen Stabæk som dro inn 40 pund på en puddel. Ryktene svirrer! Noen sier vi skal møte Manchester United JR, andre sier at det blir en intern kamp fordi JR laget vil trekke seg om været er dårlig. Mye omkring vår tur i Manchester virker å være hemmelig og derfor kan vi ikke love våre lesere mye ManU stoff ennå! En gruppe har i forbindelse med den avlyste kampen lørdag mellom ManU og Charlton valgt å reise på en sightseeing tur på Old Trafford. Dette skjer rundt 1300 i morgen.
Kampen mot Man U er nå usikker siden regnet forsetter å pøse ned her i England. Dette til tross er stemmningen i troppen god!!.

6.april Nye økter i regnet

Våkner på rom med Erik Nordahl klokken 0800! Pakker klærne for nye økter på treningsfeltet i dag! I dag før vi høre at noen har vært ute i går! Noen har veddet på bikkjeløp, noen besøkte en lokal strippe bule mens mange tilbringte kvelden på Pub. Trener Leif er skuffet over at folk ikke ‘gadd’ å løse årets sportquiz! Men alle mann alle finnes i frokost salen og en ny dag er i rute! Da bussen ankommer The Cliff training ground blir det liv i leiren! Alle henter kamera for å forevige dette øyeblikket. Pga. at stengte baner blir vi nødt til å trene inne i hallen og i utgangspunktet med et trenerteam fra Manchester United! Dette fordi engelskmenn er veldig opptatt av forsikringer og søksmål. Vi forteller de raskt at vi allerede har et profesjonellt trenerteam og vil benytte økten til en intern kamp mellom første og andrelaget til Åskollen FK. Devils spiller Lundstad får hele første omgang med tanke på å dømme andre omgang. 2.laget trår til fra start! Første store mulighet får #7 Andreas som klinker til på hel volley og ballen fyker meteren over tverrliggeren! Så kom Devils kombinasjonen mange ventet på, #22 Erik silkefot løfter ballen over forsvaret til #7 Andreas som setter ballen lavt mot mål. Ballen stryker målstanga, men det var tydelig at Devilsspillere var på hugget etter det første målet på the Cliff! 2.laget var best de 5 første minutter anført av en meget god Richard Hagel i en sentral rolle. Han frigjorde vår spiss Rolf Neslund gang på gang som var rett og slett uheldig med å ikke score på the Cliff! 1.laget våknet til og kjørte flere gode lagkombinasjoner. Målet måtte komme og det ble Sharks»»»»»»»» spiller Kai Guddal som fikk æren! Han skjøt ballen opp i nettaket fra venstre, 1-0. Så tar Kaptein Terje Larsen ned ballen og plasserer den i lengste hjørne for keeper, 2-0. Resten av omgangen var 1.laget farligst, men slet mot et godt 2.lag»»»»»»»»s forsvar med #22 Erik. Vi startet raskt andre omgang og fortsatte med samme veldressede dommer Jarle Finnestrand som også tok seg bra ut sportslig! Vi fikk over Lars Chr. Stokka fra det andre laget. Og det gjorde susen, han utlignet til 1-2 med et skudd lavt til høyre for keeper! Så kommer #7 Andreas med Thomas ‘Super’ Lie i hælene, men får spilt fri Stokka som igjen putter lavt putter til høyre for keeper, 2-2. Internkampen ender 2-2 og 1.laget vil ha en retur match i morgen! Etter en rask dusj bærer det til Old Trafford for omvisning på stadion og et besøk på Mega Store! 17 mann reiser i taxi og raver inn i supporter butikken når vi ankommer! Der får Devils spillerene Andreas og Erik sine etterlengtede ManU drakter! Omvisningen tok oss rundt hele stadion. Vi startet i museumet, ut på North Stand (største langsiden)

og fikk forklart stadions historie av vår guide. Vi runder rundt over til den andre langsiden hvor vi får se benken til ManU og bortelaget. En titt på den enorme matta og det enorme byggverket rundt gir deg en enorm følelse av å være liten! Som fotballspillere i 5. og 7.div. virker det å spille her uvirkelig! Alt er enormt og man skal ha virkelig gode nerver før man entrer denne banen i en drakt! Det bærer deretter til presserommet, pressebaren, spiserommet til spillerene, garderobene og ‘the players lounge’. Her ser man virkelig historie! Mange toppspillere har gått eller sittet i disse rommene!

Helt fra George Best til David Beckham. Vi får da høre at denne delen av stadion aldri vil bli bygget om! Selv om vi stusset over noen ‘stusselige’ rom. Det er virkelig mye historikk i disse gangene! Vi besøker igjen museumet med alle medaljene til Manchester United, og fortsetter turen tilbake via Mega Store. Devils Maskot Elise har også nå fått sin ManU T-shirt! Så bærer det direkte til dagens andre økt som gjøres på Manchester City’s gamle treningsfelt. På grunn av fortsatt dårlig vær blir vi henvist til to kunstgress baner. Der utføres et opplegg for midtbaneleddene, men treningen avsluttes med vår tradisjonelle Rom & Cola Cup! To runder gjennomføres på fire baner der ‘100 meter skogen’ spiller mot ‘gyllende tider’ i andre runde på siste bane! Med Devils spillere på begge sider var det #7 Andreas som trakk det lengste strået! Etter bare 1 minutt slår han tunnel på evigunge Henning Rise og avgjør kampen som ender 1-0! Rom & Cola er prestisjefylt og gutta tar helt av! I dag er det innledende runder og Finta’s kompiser ser ut til å bli de sterkeste! Etter middag velger de fleste å reise til en veddeløpsbane for hunder! Dette var skikkelig moro for oss nordmenn som aldri hadde opplevd dette før! 10 bikkjer løp om kamp en runde på bane og vi kunne vedde småpenger på egen favoritt! Jeg satset 5 pund på hest 4, sånn for å se hvordan dette ville gå! Og jammen vant han ikke! Bikkja ga med 3-1 i odds, og noen ekstra kroner ble det! De fleste gikk på små tap, mens jeg kom ut av dette i pluss. Jeg vant på 2 av fem løp og begge var visst ikke favoritter i sine løp heller. En strålende kveld selv i kulde og regn! Åskollen FK lagde virkelig liv på dette stedet, med en stor heiing under defeleringen.

!7.april: Skade listen øker

I dag ser skadelisten til å ha blitt lengre! 3 av 4 keepere er ute! Men med 33 på tur fikk vi gjennomført nye økter allikevel. Etter frokost bar det ut på kunstgress på City’s gamle treningsfelt. Vi fikk to baner og kjørte formasjonsøvelser på det offensive spillet. En vellykket og grei økt i regnvær. Så var klart for resterende kamper i Rom & Cola cupen! Vi gikk tapende ut av første kamp men sikret videre spill med seier over ‘Sosserommet’. Deretter bar det tilbake til hotellet og for første gang på lenge var det mulig og slappe av litt om man valgte en lett lunsj variant. Trenerteamet valgte å kjøre en ny internkamp i dagens andre og turens siste økt. #7 Andreas og #22 Erik ble plassert i samme forsvarsfirer og pga av mange skader var det ingen innbyttere. Dette ville bli tøft, men til alles overraskelse var 2.laget dominerende i første omgang! Vi kom gang på gang til målsjanser men det var 1.laget som scoret først denne omgangen. 1-0 ved Rolf Næslund som scoret etter allerede 1 minutt! Jarle Nilsen utlignet omsider i slutten av omgangen, 1-1. I andre omgang kom 1.laget bedre med, men slet fortsatt med å komme til de store sjansene. En meget god Morten Nilsen ryddet opp det meste i forsvaret. Spillet vaiet frem og tilbake pga av mange meget slitne ben! Noen kraftige dueller ble det også! Formann Finta og Andy endte opp blodige etter møte med kunstgresset. Roffe sender 1.laget opp i ledelse 2-1 med en nydelig over en sjanseløs keeper Håkon Håkonsen. Mitt i perioden var 1.laget overlegent bedre, men 2.laget kom allikevel til noen gode sjanser på slutten. #7 Andreas gikk i angrep og fikk en perfekt passning fra Erik Nordahl på 18 meter! Skuddet gikk håpløst utenfor, men sjansen var allikevel stor. Jarle Nilsen fikk kjempetreff fra venstre kant og ballen føyk over vikarierende Ole Petter Hansen, 2-2! Kampen ender uavgjort igjen og det er dermed klart for semifinaler i Rom  & Cola Cup. Laget mitt, 100 meter skogen møter favorittene Finta, Guddis og The King i et oppgjør som virkelig ble slitsomt å spille. Kondisjonssterke Guddis og The King avgjorde kampen med 3 scoringer! Dette laget vinner forøvrig hele cupen på straffer over Krona Disco (Ole P, Roffe,Toget)
Det er lørdag og Åskollen gjør seg klare for fest! Vi låner et konferanserom på hotellet og begynner denne festkvelden med premieutdeling og mange god ord til reiselederene. Første premie er til vinnere av årets sportquiz. Igjen er spørsmålene utarbeidet av Øren Formann Per Chr. Holmberg, og det er dessverre igjen noen feil i fasiten. Men Quizen er alltid populær og hele 7 lag leverer sine svar på slutten av turen. Alle midler er tillatt og det skulle vi virkelig få erfare da 3 lag endte på samme poengsum og nye 5 spørsmål måtte til for å avgjøre vinneren. Pasta Joe kastet seg på mobilen for ringe etter svar, men Coach Hagel gjorde forsøk på hindre motstanderen i sluttminuttene! To av lagene endte igjen likt og ytterligere 2 nye spørsmål ble nødvendig. Denne gang med kortere betenkningstid. Sosserommet gikk da av med seieren med 2 av 2 riktige svar! Deretter var det premie til vinnerne av Rom & Cola cupen. Og tilslutt fikk klubben vite at en ny pris skal deles ut ved hver treningsleir. Formann Finta har opprettet en egen pris som naturlig nok kalles Finta’s pris. Denne prisen går til den spilleren formannen mener er mest trofast, positiv og behjelpelig også utenfor banen. Prisen er en tur til Manchester med kamp for to personer. Alt dekket av Åskollen FK! Finta’s pris gikk til Bjørn ‘Tuttis’ Reiersrud! Så var det full rulle! Bussen hentes oss 2230 og vi dro samlet på nattklubb i Manchester. Vi var alle samlet i starten av kvelden, men for eksempel Lie og Cato tok seg en tur på homsebar !!!

8.april: Hjemreisen

Etter en sen og sliten kveld pakker vi sammen og reiser til flyplassen. Mange deler synspunkter om turen, og de fleste er enige om at vi har vært uheldige med været og tidsskjemaet. Alt i alt har denne turen gitt klubben nye erfaring, og den sosiale biten har igjen vært glimrende! En sliten gjeng setter seg på flyet som lander 1955 på Garderoben! En ny treningsleir er unnagjort! Andreas Lundstad takker på Formann Jarle Finnestrand på vegne av alle medlemmene i Åskollen FK. Vi gleder oss allerede til neste tur! Nå venter nye harde treningsøkter hjemme på humpete og harde grusbaner før det ”fyrer løs” mot serieåpning i 5 og 7 div. La oss håpe at all treningen med formasjoner og grunnteknikk har gott oss det løftet vi håper på for å hevde oss med begge våre senior lag fra i fjor. Resultatene fra de interne treningskampene hat i hvert fall gitt oss tro på at Åskollen 2, i år vil gjøre en meget god sesong.